ساعت ٧:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۶/۱٠    
 


اسفناج سبزى ارزان و مفیدى که ضد کم خونى است، قلب را
تقویت مى کند و جاروى دستگاه هاضمه بشمار مى رود.


برگهاى لطیف اسفناج را همانطور که خام است با روغن زیتون و کمى سرکه و نمک به صورت سالاد میل کنید و به طعم آن عادت کنید و بدانید که سالاد مطبوع و خوشمزه اى یافته اید.
اسفناج از سبزیهایى است که از نظر داشتن آهن و یک ماده مخمر که براى هضم آن لازم است غنى است . باید به اسفناج اعتماد کامل داشته باشیم زیرا مصرف این سبزى در غذا آهن مى آورد که به نام ((فریتین )) معروف است . چیزهاى دیگرى که اسفناج دارد عبارت است از: گوگرد که خون را قلیایى مى کند، آهک که براى استحکام استخوان و عضلات بدن ما لازم است . آرسنیک که تقویت کننده است . مواد لعابى که براى مخاط و مفاصل بدن لازم است . مواد نشاسته اى که تولید حرارت بدن مى کند و ید که با آهن به خوبى جذب بدن شده و با کمک مواد صابونى که اسفناج دارد ترشح عصیر دستگاه هاضمه را آسان کرده و جذب املاح آهکى را در روده ها آسان مى سازد.
ماده سبز رنگ اسفناج کمبود املاح معدنى بدن ما را جبران مى کند بنابراین اسفناج سبزى گرانبهایى است که طبیعت در دسترس ما گذاشته است تا به کمک آن انرژى عضلات قلب و کمبود مواد خون و تقویت غذایى خود را تاءمین کنیم .
مسلم است که اگر بخواهیم از تمام مزایاى اسفناج استفاده کنیم باید برگهاى لطیف و سبز و تازه اسفناج را به همان صورت اصلى یعنى نپخته به شکل سالاد مصرف نماییم .
وقتى ما یک مشت اسفناج را در یک دیگ آب مى جوشانیم و بعد آب آن را دور مى ریزیم و به آن هم اکتفا نکرده و بقیه آب موجود اسفناج را هم با فشار خارج مى کنیم چیزى به نام تفاله اسفناج در دست ما مى ماند که آن را مصرف مى کنیم .
پس باید حتى الامکان اسفناج را تازه و به شکل سالاد خام مصرف کنیم زیرا با پختن آن مقدار زیادى از عناصر حیاتى آن از دست مى رود.
شاید وقتى ما در اینجا مى گوییم اسفناج تازه را به صورت سالاد مصرف کنید طعم آن را در ابتدا به ذائقه شما غریب یا ناگوار باشد ولى وقتى به خواص غذایى آن اعتقاد داشتید رفته رفته ذائقه شما به آن عادت خواهد کرد و از مصرف غذایى سالاد خام اسفناج لذت خواهید برد.
براى سالاد اسفناج باید از کمى روغن زیتون و سرکه و نمک دریایى استفاده کنید و یا از سوسهایى که دوست دارید تهیه کنید و با آن مصرف نمایید.

آخرین مطالعات علمى درباره اسفناج
در آخرین مطالعات علمى که درباره اسفناج به عمل آمده است معلوم شده است که اسفناج داراى مقدار زیادى املاح معدنى است . در تجزیه علمى از صد گرم اسفناج نیز دریافته اند که این گیاه مفید 510 میلى گرم سدیم ، 375 میلى گرم پتاسیم ، 46 میلى گرم کلسیم ، چهل تا پنجاه میلى گرم آهن ، 37 میلى گرم فوسفور، 37 میلى گرم منیزیوم ، 29 میلى گرم گوگرد، 6/0 میلى گرم منگنز، 45/0 میلى گرم روى ، 13/0 میلى گرم مس ، ید و آرسنیک دارد. همچنین ویتامین هاى ((ب )) و ((ث )) و کاروتن و ویتامین ((ب 9)) که به نام اسیدفولیک خوانده مى شود و ویتامین ((ب 12)) کلروروفیل ، اسپى تاسین مرکب از ماده (آرژى نین ولیزین ) موسیلاژ (مواد لعابى )، گلوسید 7 گرم ، پروتیدها 2 گرم و لیپیدها کمتر از 5/0 گرم در اسفناج وجود دارد.
بطور خلاصه این سبزى کمبود املاح معدنى بدن را جبران مى کند، ضد کم خونى است و قلب را تقویت مى کند و جاروى مجارى دستگاه هاضمه است .
خانم ((دونپورت )) که صد و یازده سال عمر کرد عمر طولانى خود را در اثر سه عامل : 1- خوشحالى . 2- تنفس عمیق . 3- مصرف اسفناج ، مى دانست .

اسفناج را در موارد زیر مصرف کنید:
1- به صورت خام به شکل سالاد که در ابتدا شرح آن را دادیم .
2- اگر مبتلا به ضعف بدن و یا اعصاب هستید چند روز صبح یک لیوان آب اسفناج و آب شاهى را مخلوط کرده و بنوشید.
3- تخم اسفناج را اگر به مقدار پنج تا ده گرم در یک فنجان آب جوش دم کنید و بنوشید چنانچه مبتلا به یبوست باشید آن را درمان خواهد کرد.
4- برگهاى اسفناج را اگر در روغن زیتون بپزید و آن را به صورت پماد روى زخمهاى سوختگى ، جرب و زخمهاى جلدى بگذارید خیلى زود التیام خواهد یافت .
5- آب اسفناج پخته را به جاى چوب پاناما براى شستشوى لباسهاى پشمى سیاه به کار مى برند که هم آن را بطور کامل پاک مى کند و هم برق و جلاى خاصى به آن مى دهد.

چه کسانى نباید اسفناج بخوردند؟
1- کسانى که از کبد مى نالند و بیمارى کبدى دارند.2- کسانى که رماتیسم دارند.3- کسانى که درد مفاصل دارند.4- کسانى که سنگ یا شن کلیه دارند. 5- کسانى که ورم روده و یا معده دارند.
چون اسفناج به علت داشتن اوکسالات دوپتاس و آهک براى این اشخاص ‍ مضر است.


  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ٦:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱۱
تگ ها : خواص اسفناج