توت سفید


توت سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامین‌های A و C است. جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده است. مواد غذایی توت سفید وقتی جذب بدن می‌شود که صبح ناشتا یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام یعنی درست زمانی که معده خالی است، مصرف شود.
میوه توت چه خشک و چه تازه دوست کبد و طحال است. جوشانده پوست ریشه و برگ توت،‌ ادرار را زیاد می‌کند و شیره برگ‌های آن در گذشته به عنوان تب‌بر و التیام‌دهنده زخم استفاده می‌شد. عصاره برگ توت یک ضد‌سم قوی است. هر 100گرم توت سفید تازه حدود 60 کالری انرژی دارد و قند آن باعث چاقی نمی‌شود. به همین خاطر کسانی که مبتلا به مرض قند (دیابت) هستند، چای را با توت خشک می‌خورند.
توت به علت داشتن مواد قندی، بدن را تقویت می‌کند، ادرارآور، آرامبخش اعصاب و برای بیماری‌های دستگاه تنفسی مفید است. خوردن توت سفید برای زخم معده نیز مفید است.
برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در انواع توت، تأثیر آن‌ها و مقدار مجاز مصرف روزانه عبارتند از:
پروتئین: هر فنجان توت‌ حاوی یک تا دو گرم پروتئین است. این پروتئین گیاهی برای رشد و بقای ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌ها مفید است.
کلسیم: میزان توصیه شده آن روزانه 800 میلی‌گرم است هر فنجان توت حاوی 22 تا 46 میلی‌گرم کلسیم است. کلسیم در شکل‌گیری استخوان، دندان، لخته‌شدن خون، انقباض و انبساط عضلات و فعال‌سازی آنزیمی مفید است.
آهن: میزان توصیه شده آهن 10 تا 15 میلی‌گرم در روز است. هر فنجان توت حاوی 5/1 تا 1/1 میلی‌گرم آهن است. آهن مهم‌ترین عنصر در شکل‌گیری هموگلوبین خون به حساب می‌آید. هموگلوبین بخشی از خون است که اکسیژن را حمل می‌کند. آهن در دوران رشد و بارداری هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. اسید الاژیک موجود در انواع توت، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
ویتامین A: میزان توصیه شده 1000ـ 800واحد است. یک فنجان توت، حاوی 90واحد ویتامین A است. ویتامین A در رشد و ترمیم بافت‌ها و در بینایی نقش دارد.
ویتامین B1: میزان توصیه شده برای ویتامینb1.
1/1 ـ 5/1 میلی‌گرم در روز است. هر فنجان توت حاوی 04/0 میلی‌گرم ویتامین B1 است.
ویتامین B2 : میزان توصیه‌شده برای ویتامینb2.
1/5 میلی‌گرم در روز است. هر فنجان توت 11/0 ـ 06/0 میلی‌گرم ویتامین B2 را تأمین می‌کند.
ویتامین B3 : میزان توصیه شده ویتامینb3.
19 ـ15 میلی‌گرم در روز است که هر فنجان توت دارای 1/1 ـ 6/0 ویتامین B3 است.
ویتامین‌های گروه B در عمل آنزیم‌ها، سوخت و ساز انرژی و ساخت بافت‌ها حائز اهمیت هستند. این ویتامین‌ها به تولید انرژی از گلوکز کمک می‌کنند همچنین جذب پروتئین را کنترل می‌کنند.
ویتامین C: میزان توصیه شده ویتامین C روزانه 40 میلی‌گرم در روز است که هر فنجان توت دارای 8/8 ـ 20 میلی‌گرم ویتامین C است. ویتامین C برای ساخت و بقای استخوان‌ها، غضروف وعروق خونی ضروری است
  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٢/۱٥
تگ ها : خواص توت