سویا                                                                                                                                                

ـ سلامتی با سویا:

در اوایل که مردم سویا را شناخته بودنداز ان به عنوان غذای برای طیور استفاده می کردند. از5000 سال قبل در چین ، دانه سویا به عنوان یک ماده مغذی شناخته شد و تبدیل به غذای مردم جنوب شرغی آسیا شد. چینی ها سویا را همراه با برنج به عنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند. سویا در ایران به نام (لوبیا روغنی) سوژا و دانه سویا معروف است. فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توان از آنها استفاده کرد.شیر سویا ، سُس سویا ، سویای تخمیر شده و جوانه سویا از جمله محصولاتی است که از سویا به دست می آید. سویا دارای پرتئین   بالایی است. پرتئین سویا اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تاًمین می کند. هنگامی که سویا به همراه برنج مصرف می شود ، پرتئین آن با پرتئین فرآورده های گوشتی برابری می کند ، در حالی که میزان کلسترول و چربی آن پایین است.

 

ـ درون سویا:

100 گرم دانه خشک و رسیده وسویا دارای 10 گرم آب، 34 گرم پرتئین ، 5/17 گرم چربی ، 29 گرم مواد نشاسته ای ، 226 میلی گرم کلسیم ، 550 میلی گرم فسفر و 4/8 میلی گرم آهن است . سویا از نظر ویتامین  های گروه ب بسیار غنی است و دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین  ب1 ، ویتامین ب2، ویتامین ب3، ویتامین آ ، ویتامین کا و ویتامین ای است.

 

ـ خواص سویا:

سویا گذشته از این که غذای کامل و سرشار از پرتئین هاست هیچ نوع کلسترل مضر و چربی در بر ندارد. همچنین مصرف سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن میشود و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مطالعات آماری نشان می دهد مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند ، زیرامصرف آن استخوان را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز میشود.سویا دارای فیبر زیادی است. فیبر موجب کاهش وزن ، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش کارکرد روده بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلو گیری می کند.همچنین جلوی یبوست را می گیرد.نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است ؛ زیرا اولا ارزش غذایی زیادی دارد،ثانیا مواد نشاسته ای که تبدیل به قند می شود در آن کم است.مصرف سویا باعث بهبود عملکرد پروستات نیز می شود. علّت این امر این است که سویا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلایون است.ایزوفلاین یک نوع آنتی اکسیدان بر جسته و مؤثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشّح آنزیم هایی که باعث تحریک رشد نا بهنجار سلول های تشکیل دهنده ی پروستات می شوند ، جلوگیری میکند. محققان معتقدند میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی به علت استفاده آنها از سویاست.

 

 

ـ سویا و یائسگی:

 نشانه های یائستگی در نتیجه کاهش استروژن (هورمون زنانه) به وجود می آیند. اگر شما جزو مصرف کنندگان سویا هستید ، زیاد نگران عوارض یائسگی نباشید. تحقیقات نشان داده است زنانی که هر روز سویا مصرف می کنند ، حدود 40 در صد عوارض ناشی از یائسگی را از بین می برد. سویا دارای موادی است که بدون ایجاد مشکلات ناشی از استروژن (هورمون زنانه که در داروها هم هست) حالت گر گرفتگی را در خانم ها کاهش می دهد. البته برای داشتن این اثر باید سویا به طور مداوم مصرف شود.در دوران قبل از یائسگی نیز بسیاری از زنان دچار بعضی اختلالات هورمونی می شوند. بررسی ها نشان داده مصرف سویا در این دوران نیز ، میتواند ، سطح هورمون بدن زنان را تنظیم کند.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ۳:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۱٩
تگ ها : سویا